«

»

Magento en Cross Channel

Een open source platform is ideaal voor het bedrijven van Cross Channel: door de open structuur is het eenvoudig om het te koppelen met systemen wat bij het gebruik van meerdere kanalen snel noodzaak is. Het meest populaire open source e-commerce systeem van dit moment, Magento, is dus uitermate geschikt als onderdeel van de cross channel strategie.

In dit blog gaan we in op verschillende ‘Customer Touch Points’ en hoe deze te integreren zijn met Magento. Voor wie het begrip ‘Cross Channel’ nog onduidelijk is kan het (uitgebreide) artikel van Eduard de Wilde op Frankwatching bekijken: Cross channel: dé hit van 2012

Welke Magento editie voor Cross Channel?
Wanneer een bedrijf een cross channel strategie heeft waarbij Magento een onderdeel is, dan is één van de eerste keuzes die gemaakt moet worden die van de te gebruiken Magento editie.

Magento Go is eigenlijk direct af te raden voor cross channel. Dit pakket is gericht op de startende webwinkelier die op zoek is naar een stand-alone systeem. Magento Go wordt gehost door Magento zelf op een omgeving waar de webwinkelier (of developer) zelf niets aan de code kan aanpassen. Het is erg lastig (en in veel gevallen onmogelijk) om met andere systemen te integreren. En dat laatste is juist iets wat nodig is wanneer meerdere kanalen in het spel zijn. Het is de ambitie van Magento om dit in de toekomst mogelijk te maken, maar vooralsnog is dat geen goede optie.

Dan zijn er nog de (gratis) Community en (betaalde) Enterprise edities welke op een eigen server gehost kunnen worden en waar een Magento partner waar nodig alles kan aanpassen en koppelingen kan aanbrengen met andere systemen. Het is niet zo dat de Magento Community versie minder geschikt is dan de Enterprise versie wat betreft Cross-channel. Wel blijkt in de praktijk dat wanneer een partij groot genoeg is om Cross Channel activiteiten op te zetten dat er dan vaak vraag is naar functionaliteit die alleen in Magento Enterprise aanwezig is.  Kijk  voor meer vergelijkingen  tussen Community en Enterprise.

Uitbreidingen en koppelingen

Online
Aangezien Magento een online systeem is, zijn koppelingen met andere online diensten ruim beschikbaar.

E-mail marketing
Magento stuurt uiteraard zelf e-mails (orderbevestigingen etc.) en heeft standaard een eigen nieuwsbriefsysteem. Dit is echter vrij beperkt en er kan veel meer met een extern gespecialiseerd e-mail marketing systeem. Goede koppelingen zorgen ervoor dat er klantgegevens en orderhistories doorgestuurd kunnen worden voor het personaliseren van marketing campagnes.

Enkele veelgebruikte e-mail marketing pakketten in combinatie met Magento zijn:

Mobile
Op mobiel vlak is Magento goed uitgerust en zijn er standaard oplossingen voor zowel mobiele applicaties als een mobiele website aanwezig.

De mobiele applicatie kan op een heel eenvoudige manier aangemaakt worden in de Magento backend. Het is daar onder andere mogelijk om de kleurstelling en pagina’s te bepalen en desgewenst kan de mobiele applicatie andere producten tonen dan de reguliere webshop. Dit kan voor zowel iPhone, iPad en Android. Voor elke app zijn er $799 opstartkosten en $699 per jaar. Een erg mooie en relatief goedkope manier om er achter te komen of klanten ook daadwerkelijk interesse hebben in het kopen van producten via mobiele apps.

Voor mobiele browsers bestaat er een aparte Magento Mobile theme welke onlangs geheel is herzien en compatible is met HTML5. Zodra een bezoeker met een mobiele browser de site opvraagt zal Magento automatisch deze theme selecteren. Dit werkt niet voor de iPad, daarvoor zal de reguliere template ‘touch-friendly’ gemaakt moeten worden.

Magento Mobile (web)

 

Magento Mobile (iPad app)

Magento Apps

Social Media

Dit zijn meestal vrij simpele one-way verbindingen (‘koppelingen’ kunnen ze niet echt genoemd worden) die voor de nodige traffic kunnen zorgen. Denk aan het gebruik van Youtube voor productvideo’s, het (al dan niet automatisch) posten van nieuwe producten of berichten op verschillende social media kanalen en het mogelijk maken voor bezoekers van de shop om producten of berichten te delen in hun eigen social network. Ook zijn er extensies beschikbaar om de producten in de Magento shop te delen op Facebook.

Curbit tell-a-friend
Deze extensie geeft elke klant een unieke link na het voltooien van een aankoop. Door deze link te delen op de verschillende social media kanalen kan men klanten een beloning (geld terug of korting op een volgende aankoop) geven, wanneer dit daadwerkelijk een nieuwe klant oplevert.

Voorbeeld van een after-sale promotie met Curebit.

Beetailer

Beetailer maakt het opzetten van een Facebook shop mogelijk. De producten uit de Magento shop verschijnen automatisch in de Facebook shop.

Met Beetailer je producten eenvoudig overzetten van Magento naar Facebook.

Loyaliteitprogramma’s

Door middel van loyaltyprogramma’s kunnen klanten (met punten of tegoeden) beloond worden voor ‘gewenst gedrag’. Daarbij gaat het uiteraard om aankopen, maar denk ook aan het stimuleren van microconversies zoals het inschrijven voor de nieuwsbrief, het delen van een product op social media of het schrijven van een review.

Sommige Magento extensies zoals die van Sweettooth kunnen geïntegreerd worden met andere online én offline loyaliteitprogramma’s zodat klanten met één account/pas via alle kanalen gebruik kunnen maken van hun punten en kortingen.

Customer Support

Een belangrijk customer touchpoint ná het plaatsen van de order is de helpdesk. Magento kan beperkt klantcommunicatie opslaan, waardoor snel een specialistische oplossing nodig is. Ook hier zijn weer veel verschillende mogelijkheden van Magento integraties tot externe systemen die gekoppeld kunnen worden met Magento. Zie;
- Magento Zenddesk integratie:
- Help Desk Ultimate

Vergelijkingssites

Om meer kopers naar de shop te trekken is het vaak verstandig om een samenwerking aan te gaan met één of meerdere vergelijkingssites of affiliate partijen. In Nederland zijn daar onder andere; kieskeurig.nl, beslist.nl, ffshoppen.nl, vergelijk.nl, elcheapo.nl, koopjespakker.nl, ffvergelijken.nl, kelkoo.nl, koopjespakker.nl, koopkeus.nl, twenga.nl, m4n.nl en daisycon.nl. Voor al deze partijen zijn koppelingen beschikbaar.

Binnenkort zal er ook een koppeling beschikbaar zijn om Magento producten automatisch te tonen op Marktplaats.nl. Deze koppeling is in de laatste fase van ontwikkeling en zal gepresenteerd worden tijdens het Meet Magento event op 30 mei aanstaande. (zie verderop onder ‘Events’ voor meer info).

In-store kiosk

Het heeft uiteraard enkele leuke voordelen om klanten in een fysieke winkel ook de mogelijkheid te geven om producten in de webshop te bestellen:

  1. Geen “nee” te verkopen wanneer iets niet lokaal op voorraad is, de klant kan het dan direct via de webshop bestellen.
  2. Door integratie beter inzicht in verkooppatronen over de verschillende kanalen heen.
  3. In de webshop kunnen up-to-date voorraden weergegeven worden van de verschillende verkooplocaties.

Enkele mogelijkheden voor Magento op de winkelvloer:

Kassasystemen

Infopilaren

Hiervoor bestaan verschillende oplossingen. Een eenvoudige en mooie oplossing is er van het Nederlandse Swipespot.nl: een stand waarin een tablet (van verschillende fabrikanten) geschoven kan worden om het zo in de winkel of tijdens een beurs mogelijk te maken voor mensen om direct een product te kopen. Zeker wanneer de shop al touchscreen-friendly is een mooie aanvulling.

Centraal systeem

Voor de beginnende webwinkelier of bij simpele koppelingen is het mogelijk om deze direct te koppelen aan het webwinkel platform (of dit nu Magento of een ander systeem is). Als er echter meerdere (online en offline) communicatie- en verkoopkanalen zijn dan is het handig om voor bepaalde data een centraal systeem te gebruiken zoals een PIM (voor productinformatie) en een CRM systeem (voor klantgegevens). Deze worden gekoppeld met de verschillende kanalen. Een webwinkel is gebouwd voor één kanaal en bedrijven gaan snel tegen beperkingen aanlopen als de webwinkel als centraal systeem gebruikt wordt.

X.commerce

Met x.commerce wil eBay een oplossing bieden door alle systemen via één centraal platform te laten lopen. Er staat dus geen product-, klant-, of orderinformatie in x.commerce zelf, maar elk systeem dat met een ander systeem ‘praat’ doet dat via x.commerce. Het grote voordeel is dat er niet meer met verschillende systemen losse koppelingen gemaakt hoeven te worden (wat tot een grote technische chaos kan leiden). In plaats daarvan hoeft elk systeem maar één keer verbonden te worden: met x-commerce.

Het mooie is dat x.commerce een ‘open’ systeem is waardoor in principe elk systeem hieraan gekoppeld kan worden, zelfs dat van eBays grote concurrent Amazon als dat nodig is. Het platform is gepresenteerd in oktober en is nog in ontwikkeling. Het duurt waarschijnlijk nog even voordat elke retailer hier gebruik van kan maken. Het heeft echter zoveel voordelen qua tijd (en dus budget) dat het niet lang kan duren voordat een dergelijk systeem echt doorbreekt.

20 September: Magento Enterprise

Tijdens deze tweede editie van het Magento Enterprise eCommerce Forum zal Magento een overzicht geven van Magento Inc. en het Magento Enterprise pakket. Tevens zal er een demo gegeven worden van de mogelijkheden van Magento Enterprise. ISM eCompany zal daarna een case behandelen en voorbeelden laten zien van het inzetten van de Magento Enterprise editie. Het Magento Enerprise eCommerce Forum vindt plaats op 20 september in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam.

Doelgroep: Internet retailers die overwegen Magento Enterprise te gaan gebruiken. Inschrijven, programma en meer info

4 opmerkingen

Nog geen ping

  1. Anne-Pieter Strikwerda zegt:

    Hoi Guido,

    Mooi artikel! Toch een kleine kanttekening.

    Het klopt dat er nog niet zoveel koppelingen zijn voor Magento Go, maar degene die er zijn werken wel heel goed. Zo is het hierboven genoemde Beetailer heel makkelijk te koppelen met Magento Go. Binnen no-time tover je je Magento Go shop om tot een Facebook-shop. Ook is Google Shopping op simpele wijze te koppelen. En last but not least de Live Chat functie van Olark. Perfect voor de helpdesk.

  2. Guido Jansen zegt:

    Hoi Anne-Pieter,

    Dat is waar ja, en er is ook een eBay integratie beschikbaar, maar dat zijn dan meteen de enige opties voor Cross-channel in Magento Go. Chat noem ik geen multichannel, dat is enkel ondersteuning van een bestaand online kanaal (je webshop).

  3. fusion square chroom zegt:

    Oh my goodness! Amazing article dude! Thank you, However I
    am having difficulties with your RSS. I don’t understand why I can’t
    join it. Is there anyone else having the same RSS issues?
    Anyone that knows the answer can you kindly respond?

    Thanks!!

  4. Liesbeth Hoogerwerf zegt:

    Hi, You can add this link to your feedburner http://ecommerceblog.ism.nl/feed

    Kind regards, Liesbeth

Geef een reactie

Uw emailadres zal niet worden gepubliceerd.