«

»

Google Venice Update

Tussen al het geweld uit de dierentuin van Google, met de Panda en Penguin updates is er één belangrijke update die niet de aandacht heeft gekregen die het verdiend. Deze update is naar mijn mening belangrijker dan de Panda of Penguin updates. Het gaat hier hier over de Google Venice update.



Vorig jaar is al als trend al benoemd: local search wordt alsmaar belangrijker! De Google Venice update is hier een goed voorbeeld van. Deze update wordt genoemd in een blog van Google van eind februari:

Improvements to ranking for local search results. [launch codename “Venice”] This improvement improves the triggering of Local Universal results by relying more on the ranking of our main search results as a signal.

Inmiddels is de Google Venice update ook uitgerold in Nederland. De gevolgen hiervan zijn groter zijn dan verwacht.

1.1 Local search
Al langere tijd worden gelokaliseerde resultaten getoond wanneer u zoekt op termen als ‘schoenenwinkel’ of ‘nelson schoenen’. Zie de onderstaande screenshots voor een voorbeeld van deze zoekopdrachten, zoals ze al een tijd verschijnen in de zoekresultaten.

Tot zover dus niets nieuws onder de zon. Echter is local search niet meer alleen gebonden aan zoekopdrachten met betrekking tot winkels of vestigingen van bedrijven. Door de Google Venice update wordt local search ook toegepast op zoekopdrachten waarbij u het misschien niet zou verwachten. Het maakt hierbij niet uit of u bent ingelogd met een Google account, of cookies heeft uitstaan. Een voorbeeld:

De zoekopdracht is in bovenstaande voorbeeld geluid. De resultaten hiervan zien er redelijk algemeen uit. Het onderste resultaat heeft betrekking tot de locatie waarin ik me bevindt, maar misschien is dit toeval?

Voor 5 minuten verhuis ik even naar Groningen en zoek daar weer op geluid. Het resultaat:

De top 3 en de video’s zijn exact hetzelfde. Kijken we alleen verder, dan zien we een duidelijk verschil. De resultaten onder de video’s bij de zoekopdracht in Rotterdam blijken gerelateerd aan Rotterdam. Bij de zoekopdracht in Groningen zijn al deze bedrijven gelinkt aan Groningen.

Met deze Google Venice update is local search ook voor algemene zoektermen op de kaart gezet. Zonder dat de standaard gebruikers het merken krijgen ze resultaten te zien die veelal uit de regio komen. Uitzondering hierop is dus de top 3 van de SERP (Search Engine Result Page).

1.2 Gevolgen Local Search voor uw webshop
Bij verder onderzoek zien wij dat local search niet wordt toegepast als duidelijk is dat u online een product wilt kopen. Bijvoorbeeld als u zoekt op ‘schoenen online kopen’.

Wilt u uw site echter optimaliseren voor een breed zoekwoord als ‘schoenen’? Dan concurreert u dus niet alleen met andere webshops die schoenen verkopen, maar ook direct met schoenenwinkels bij de gebruiker in de buurt. Gebruikers van zoekmachines gebruiken al steeds vaker woorden als online, webshop en online shop in hun zoekopdracht. Op termijn zal dit gedrag alleen maar toenemen, omdat hiermee de beste resultaten worden getoond als de gebruiker online een product wil aanschaffen. Zorgt u er dus voor dat dit soort termen terugkomen bij uw zoekmachineoptimalisatie.

Echter, misschien wilt u ook wel gevonden worden als een Rotterdammer zoekt op ‘schoenenwinkel’, omdat u daar een vestiging heeft. In dat geval is het van belang dat u een pagina heeft, welke is geoptimaliseert voor schoenenwinkel Rotterdam. Op deze manier heeft u meer kans om getoond te worden op de SERP dan een Rotterdamse die op de term ’schoenenwinkel’ zoekt.

 

Geef een reactie

Uw emailadres zal niet worden gepubliceerd.